Mijn vlucht is geannuleerd, kan ik compensatie claimen?

Als u contact heeft opgenomen met een luchtvaartmaatschappij omdat u de toegang tot het vliegtuig werd geweigerd of omdat uw vlucht was geannuleerd, is de kans groot dat deze door de luchtvaartmaatschappij werd afgewezen omdat zij beweerde ‘buitengewone omstandigheden’. Critici zeggen dat dit een effectieve uitweg is die luchtvaartmaatschappijen kunnen gebruiken om de uitbetaling van vergoedingen te minimaliseren.

Volgens EUclaim, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het helpen van vliegtuigpassagiers om compensatie te krijgen, worden miljoenen ponden van compensatie elk jaar niet opgeëist omdat reizigers niet weten hoe ze een claim moeten indienen. Ze zeggen dat maar liefst 1000 mensen elke dag tot £ 470 kunnen claimen in het VK en niet op de hoogte zijn van hun recht.

De EU-wetgeving stelt echter dat luchtvaartmaatschappijen niet hoeven te betalen als vluchten op het laatste moment worden geannuleerd vanwege buitengewone omstandigheden zoals technische problemen, maar EUclaim zegt dat luchtvaartmaatschappijen deze wet gebruiken in hun voordeel, waardoor het vrijwel onmogelijk is om aanspraak te maken.

EUclaim heeft een database samengesteld die commerciële vluchten over de hele wereld volgt. Met behulp van luchthaven vertrekinformatie met vertrek en verwachte aankomsttijd, volgt de database de beweging van het vliegtuig en maakt het mogelijk om te controleren of de door de luchtvaartmaatschappij opgegeven redenen voor het niet uitbetalen van compensatie geldig zijn.

Published
Categorized as REIZEN

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *