Hedendaagse Zuid-Koreaanse ontwerpers die je moet kennen

Er is een algemene misvatting dat K-pop de drijvende factor is achter de ‘Zuid-Koreaanse’ look. In werkelijkheid gaat de essentie van K-stijl verder dan muziekinvloed. In plaats daarvan gaat het echt om strakke, verfijnde kleding, die wordt verdedigd door hedendaagse Zuid-Koreaanse ontwerpers. Om dit te begrijpen, hoef je alleen maar naar de dresscode van de parken in Parasite te kijken

Wat: Le 17 Septembre, opgericht door Grace Shin, 37, in 2013. Het confectiekledinglabel uit Seoul is vernoemd naar haar verjaardag, omdat ze gelooft dat verjaardagen mensen geluk brengen – wat ook haar ontwerpfilosofie is.

Waarom: andere minimalistische merken spelen misschien met texturen om het gebrek aan details te compenseren, maar Shins kernethos is eenvoud – haar ontwerpen zijn echt schoon en eenvoudig. En ze zijn gemakkelijk mee te nemen en bijna geslachtloos, maar nooit saai. Ze put ook uit haar erfgoed.

Naast confectiekleding biedt Le 17 september ook schoenen en tassen die voor het eerst werden geïntroduceerd in SS’18.

Wat: Gu_de, het tassenlabel opgericht door Ji Hye Koo, 40, in 2016. Ze is gevestigd in Seoul en heeft meer dan 15 jaar ervaring in het ontwerpen van accessoires bij K-merken zoals Kuho en Lebeige.

Waarom: sterk geïnspireerd door de jaren ’70, staan de leren tassen van Koo bekend om hun tijdloze ontwerpen en eersteklas kwaliteit. Lyn Slater, de sensatie van sociale media die in de zestig is en bekend om haar modeblog Accidental Icon, draagt haar tassen.

Koo is sterk geïnspireerd door alles uit de jaren ’70, wat te zien is aan de structuur en het silhouet van haar leren tassen.

Wat: 1064 Studio, opgericht door Sodam No. Een alumni van de Zuid-Koreaanse Hanyang University (waar ze metaalontwerp studeerde), de 29-jarige lanceerde haar label in 2015 als een fashion-forward merk dat conceptuele maar toch draagbare juwelen levert.

Waarom: Haar stukken zijn minimaal maar nooit saai, dankzij hun textuur- en sculpturale details. En ze zijn portemonnee-vriendelijk – haar vergulde sieraden kunnen onder de $ 200 gaan. Beroemdheden houden ook van haar: Jennie en Rose van K-pop meidengroep Blackpink dragen haar oorbellen. Haar ontwerpen zijn gebaseerd op de ingewikkelde details en silhouetten van objecten in haar thuisland.

Haar SS’20-collectie, Curvilinear Archives, heeft sculpturale invloeden vertaald in een onregelmatige ketting.

Wat: Rejina Pyo, het gelijknamige label dat in 2014 werd gelanceerd door de in Korea geboren in Londen gevestigde ontwerper, 38.

Waarom: ze staat bekend om haar haute couture-ontwerpen tegen pret-a-porter-prijzen. Haar collecties omvatten oversized confectiekleding in vrolijke kleuren, sculpturale hakken en instagrambare tassen. Oh, en ze is geliefd en wordt verdedigd door mode-insiders, van Leandra Medine van Man Repeller tot uber-chique styliste Kate Foley. Voor haar SS’20-collectie werd Pyo geïnspireerd door de Amerikaanse dichter en beeldend kunstenaar Etel Adnan om een levendig kleurenpalet te creëren. Dit is ook het seizoen waarin Pyo haar unisex-collectie debuteert.

Pyo’s SS’20-collectie verwijst naar de levendige tinten en texturen van de abstracte landschapswerken van de Amerikaanse kunstenaar Etel Adnan.

Wat: Minju Kim, het gelijknamige merk van de 32-jarige ontwerper, die in 2014 haar label in Seoul oprichtte.

Waarom: ze is nu hot property nadat ze net is gekroond tot winnaar van Netflix’s ontwerpwedstrijdreeks Next in Fashion (2020). Alexa Chung droeg zelfs haar ontwerp voor de lancering van Netflix en Net-a-porter x Next In Fashion. Bekend om het leveren van statement-meets-girlie-nummers die op volume spelen, lanceerde Kim haar debuutcollectie op Net-a-porter in februari van dit jaar als onderdeel van de winnende prijs.

Kim’s SS’20-debuut op Net-a-porter toont haar bouffant jurken en tops met een vrouwelijke twist.

Published
Categorized as MODE

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *